John Deere – jo kaksi miljoonaa Mannheim-traktoria
11.4.2023

John Deeren tehdas Mannheimissa juhlii 2 miljoonannen traktorinsa valmistusta. Noin 3 300 työntekijää auttaa valmistamaan 40 000 traktoria vuodessa, ennen kuin koneet lähetetään ympäri maailmaa. Tehdas on yksi kaupungin tärkeimmistä työnantajista.

John Deeren tehdas Mannheimissa
Mannheim on keksijöiden kaupunki. Auto, polkupyörä ja traktori keksittiin siellä, ja vaikka kaupungissa ei nykyään valmisteta autoja tai polkupyöriä, traktorit vierivät edelleen Lindenhofin alueella. Heinrich Lanzin yritys loi perustan yhdelle menestyneimmistä traktoritehtaista 102 vuotta sitten Bulldogin kanssa. John Deere -traktoreita on valmistettu siellä vuodesta 1956.
Tuotannon jyrkän kasvun ansiosta tehdas on nyt suurin John Deeren tuotantolaitos Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Se on myös Saksan suurin traktoreiden tuotantolaitos, sillä 2/3 kaikista Saksassa valmistetuista traktoreista valmistetaan Mannheimissa. Tehdas hyötyy kätevästä sijainnistaan Reinin varrella, jonka kautta noin 250 traktoria kuljetetaan kahdesti viikossa Rotterdamiin tai Antwerpeniin ja sitten ulkomaille, mukaan lukien Iso-Britannia ja Irlanti.
Tehdas ei kuitenkaan ole vain tuotantopaikka. Se on myös kehityspaikka kaikille John Deeren keskikokoisille traktoreille. Yli 250 insinööriä työskentelee traktoreiden parissa päivittäin. Pääpaino on suorituskyvyssä, mukavuudessa ja tehokkuudessa. Nykypäivän traktorin ohjaamot tarjoavat vastaavaa ylellisyyttä kuni autot: automaattiset ilmastointilaitteet, AppleCar Play, mukavat istuimet, GPS-ohjaus ja paljon muuta. Kehittäjät panostavat myös paljon puhtaaseen polttoaineen palamiseen; Samat tiukat pakokaasupäästönormit koskevat traktoreita kuin muitakin ajoneuvoja. Samaan aikaan insinöörit työstävät vaihtoehtoisia konsepteja, kuten biopolttoaineiden käyttöä. Myös sähkökäyttöisyyttä kehitetään, tosin vain pienempiin traktoreihin, sillä suurempien koneiden akkukapasiteetti ei vielä riitä. Vuonna 2026 esitellään ensimmäinen täysin autonominen ja akkukäyttöinen traktori, jonka teho on noin 100 hv.

John Deeres 6R- ja 6M-traktorit
Kehitysosasto loi Mannheim-traktoreiden runkorakenteen. Tukeva teräsrunko antaa täydellisen vakauden raskaiden työvälineiden käyttöön. Lisäksi traktorin muut osat voidaan rakentaa kevyemmiksi. Esimerkiksi vaihdelaatikon kotelot on valmistettu alumiinista. Runkosuunnittelun käyttöönoton jälkeen 1990-luvulla tuotantoluvut nousivat tasaisesti. John Deere on yli 20 vuoden ajan ollut traktorien markkinajohtaja kaikissa suurimmissa Länsi-Euroopan maissa. Nykyinen menestys johtuu muun muassa Mannheimin tuotannon lippulaivasta, 6R 250:stä. Se on 300 hv:n maksimitehollaan suurin Mannheimissa koskaan rakennettu traktori. Kaiken kaikkiaan Mannheim-traktorit kattavat 90-250 hv:n nimellistehon ”luksus”-luokassa.

Mannheimin kahdesmiljoonas John Deere -traktori
Kahdenmiljoonas traktori on 6R 250. Kiitoksena tuotantotiimille traktori on kääritty muotokuviin yli 300 työntekijästä. Traktori esitellään Mannheimin tehtaalla 22. maaliskuuta John Deeren toimitusjohtajan John C.Mayn läsnä ollessa. Seuraavien viikkojen aikana traktori on esillä John Deere Forumissa. Pitkällä tähtäimellä se saa kunniapaikan tehdasmuseossa pikkuveljensä, miljoonannen traktorin, JD 6400:n, viereen. Kesti 70 vuotta tuotannon aloittamisesta, että miljoona John Deerettä valmistui, mutta toinen miljoonaa on vierähti linjalta noin 30 vuodessa
Katsaus tulevaisuuteen
Juhlatraktorin luovutuksen myötä yritys ei vain katso taaksepäin, vaan myös eteenpäin. Seremonia pidetään uuden maalaamon rakennuksessa. Yli 80 miljoonaa dollaria investoidaan parhaillaan tehtaan tulevaisuuteen ja sijainnin turvaamiseen. Huippuluokan ympäristöteknologian ansiosta energiankulutus on huomattavasti pienempi ja päästöt voidaan minimoida. Jätevedet ja jätteet vältetään ja melutaso on paljon alhaisempi kuin aikaisemmissa tehtaissa. Myös Mannheimin tehtaan koulutuspaja katsoo menneisyyttään ja tulevaisuuttaan, se viettää tänä kesänä 100-vuotisjuhliaan. Ammattitaitoisten työntekijöiden pula-aikoina yritykselle on tulossa entistä tärkeämpää kouluttaa päteviä nuoria, tällä hetkellä koulutuspaja tarjoaa 160 nuorelle mekatroniikka-, auto-, teollisuus-, ja elektroniikkateknikon ja rakennusmekaniikkojen pätevyydet hitsaustekniikkaan keskittyen. Mannheimin paikka on hyvin varustettu tulevaisuutta varten. Kahden miljoonan traktorin ja lisäinvestoinneilla kokoonpanoon yhtiö lähettää yli 3 300 työntekijälle ja Rhein-Neckarin pääkaupunkiseudulle tärkeän viestin edistymisestä.
Mannheim-traktoreiden menestystarina
- 1921: Lanz esittelee maailman ensimmäisen raakaöljytraktorin, 12 hv Bulldog HL:n. Traktorin voimanlähteenä on vaakasuora yksisylinterinen moottori, ns. hehkupäämoottori. Sylinterinkannen erikoinen muoto ja sen yläpuolella oleva suojakansi antavat traktorille nimen Bulldog. Traktorin suunnitteli tohtori Fritz Huber.
- 1936: Lanz myy ensimmäiset pikabulldogit. Näillä koneilla voidaan ratkaisevasti parantaa maatalouden kuljetusongelmaa. Myös kuljetusliikkeet käyttävät eilbulldogeja yhä enemmän maantieliikenteessä.
- 1942: 100 000. Bulldog lähtee Mannheimin tehtaalta.
- 1945 Pommi tuhosi 90 % kaikista tehdasalueen rakennuksista ja yli puolet. Kesällä Amerikan miehitysviranomaiset kuitenkin myöntävät tuotantoluvan. Jälleenrakennus etenee kuitenkin hitaasti.
- 1953: 9. helmikuuta 150 000. Bulldog vierii pois kokoonpanolinjalta. Traktoreista 30 000 menee ulkomaille ja 120 000 jää kotimaahan. 1956: 200 000. Bulldog valmistetaan tänä vuonna. Samaan aikaan John Deere ottaa haltuunsa Heinrich Lanz Ag:n tehtaineen Saksassa ja Espanjassa.
- 1956: 200 000. Bulldog valmistetaan tänä vuonna. Samaan aikaan John Deere ottaa haltuunsa Heinrich Lanz Ag:n tehtaineen Saksassa ja Espanjassa.
- 1960: Lähes 40 vuoden jälkeen Lanz Bulldogin tuotanto, jossa on yksisylinterinen kaksitahtimoottori, loppuu. Kaksi seuraajamallia, 28 hv:n John Deere-Lanz 300 ja 36 hv:n John Deere-Lanz 500, tuodaan markkinoille. Niissä on nykyaikaiset nelisylinteriset nelitahtiset dieselmoottorit.
- 1962/63: Traktorivalikoimaa täydentävät kolme mallia 100, 700 ja 3010.
- 1967: Yrityksen nimi vaihtuu jälleen ja traktorin konepellissä on nyt vain John Deere ilman Lanz-liitettä.
- 1974: 30-sarja esitellään malleilla 830-1130. John Deere on ensimmäinen saksalainen traktorivalmistaja, joka esitteli integroidun, mukavan, OECD:n testaaman ohjaamon, jonka melutaso on vain 86 dB(A).
- 1980: John Deere rakentaa ohjaamotehtaan Bruchsaliin. Nykyään koko tehdasalue kattaa 63 hehtaaria.
- Vuodesta 1981, ensimmäiset SG2-mukavuusohjaamot tulivat tuotantolinjalta.
- 1986: 50-sarja esitellään malleilla 38-114 hv.
- 1992: John Deere esittelee innovatiiviset 6000-sarjan traktorit, joissa on täysin teräksinen runko. Aluksi valmistetaan neljä 4-sylinteristä mallia 75-100 hv.
- 1993: 72 vuotta Lanzin ensimmäisen raakaöljytraktorin esittelyn jälkeen Mannheimin tehtaan tuotantolinjalta valmistuu miljoonas traktori.
- 1997/98: Mannheimin tehdas esittelee 6010-sarjan, jossa on jousitettu etuakseli ja uudet taloudelliset PowerTech-moottorit.
- 2001 /2002: 6020-sarja tuodaan markkinoille ja se kattaa 80-160 hv. 2002, John Deere on ensimmäinen valmistaja, joka tarjoaa GPS-ohjausjärjestelmän nimeltä AutoTrac. Tekniikka on tuo digitaaliseen tarkkuusviljelyn mukaan maatalouden toimintaan.
- 2004: 23. helmikuuta 300 000. runkorakenteinen traktori valmistuu kokoonpanolinjalta. Samana vuonna avataan uusi koulutuspaja.
- 2005/2006: 6030-sarja lanseerataan malleilla 115–203 hv
- 2011: John Deere esittelee AGRITECHNICAssa uudet Mannheim 6R -sarjan Premium-traktorit. Suuret 6170R-, 6190R- ja 6210R-mallit esitellään ensin.
- Vuonna 2021 lisätään kuusi 4-sylinteristä ja 6-sylinteristä mallia.
- 2017: Mannheimin tehdas saavuttaa 300 hv:n maksimitehoalueen Mannheimin sarjan tehokkaimmalla mallilla 6250R.
- 2023: Kaksimiljoonas traktori, 6R250 rullaa pois tuotantolinjalta.
